Regizorul Guillermo del Toro explorează tema fascismului în propria versiune a poveştii „Pinocchio”: M-am luptat să fac acest film jumătate din cariera mea
Regizorul mexican Guillermo del Toro a realizat o versiune întunecată a celebrei poveşti „Pinocchio” şi a decis să plaseze păpuşile şi pe creatorul lor în universul fascist al anilor 1930, relatează AFP.
Personajele bătrânului sculptor în lemn Geppetto şi a exuberantei sale marionete cu nas lung, Pinocchio, inspirate dintr-o poveste italiană din 1883 şi mai târziu preluate de Disney, se trezesc astfel propulsate în Italia lui Mussolini, a saluturilor militare, conformismului strict şi machismului violent, în filmul de animaţie care va fi lansat pe 9 decembrie, în regia lui Guillermo del Toro.
„Am vrut (să situez filmul) într-o perioadă în care să te comporţi ca o păpuşă era un lucru bun”, a declarat Guillermo del Toro pentru AFP, la începutul lunii noiembrie, în marja festivalului American Film Institute din Los Angeles.
„Am vrut ca Pinocchio să nu asculte”, a adăugat regizorul mexican. „Acel (Pinocchio), care este singura marionetă, nu se comportă ca o marionetă”, a mai spus el.
„Mi-am spus că, având în vedere tema, este perfect”, a adăugat regizorul Guillermo del Toro.
Chestiunea fascismului a fost la fel de pertinentă atunci când proiectul a fost conceput, în urmă cu câţiva ani, a subliniat Guillermo del Toro.
„Mă îngrijorează pentru că este ceva la care omenirea pare să se întoarcă”, a continuat cineastul, care a tratat deja problema fascismului în operele sale gotice anterioare, „Spectrul răzbunării” (2001) şi în „Labirintul lui Pan” (2006), plasat în Spania lui Franco.
Fascismul este „întotdeauna prezent în fundal sau în prim-plan”, a mai spus del Toro.
Regizorul a încercat ani la rând să vândă studiourilor şi producătorilor de la Hollywood propria interpretare a poveştii „Pinocchio”, înainte ca Netflix să cumpere în sfârşit drepturile, în 2018.
„M-am luptat să fac (acest film) jumătate din cariera mea”, a mai spus el, adăugând că realizarea lungmetrajului de animaţie în tehnica „stop-motion” a necesitat peste 1.000 de zile de filmări.
Pentru cineastul câştigător al premiului Oscar pentru filmul său fantastic „The Shape of Water”, în 2018, mereu fascinat de animaţie, aceasta este prima producţie de acest tip.
„În America de Nord, animaţia este percepută puţin mai mult ca un gen pentru copii”, a afirmat Guillermo del Toro. „Unul dintre lucrurile pe care cred că toată lumea încearcă să le schimbe, nu numai noi, este acela de a spune: 'Animaţia este un film. Animaţia este actorie. Animaţia este artă'”, a insistat regizorul mexican.