La 85 de ani, Francis Ford Coppola a revenit la Cannes, cu filmul său testament, „Megalopolis”. A investit 120 de milioane de dolari din averea sa personală în acest proiect uriaș
Prezenţa echipei filmului "Megalopolis" pe treptele de la Cannes va rămâne în istorie, însă nu neapărat şi pelicula în sine. Organizatorii celebrului festival francez au întins covorul roşu în faţa regizorului american Francis Ford Coppola, în vârstă de 85 de ani, care a prezentat pe Croazetă noul său lungmetraj, considerat de unii ca fiind ultima sa capodoperă, dar despre care alţii spun că riscă să îi adoarmă pe spectatori.
"Dedic filmul meu speranţei şi copiilor. Să creăm o lume pentru copii", a declarat cineastul american în aplauzele publicului, la finalul proiecţiei oficiale a filmului "Megalopolis".
"Nu faci artă dacă nu îţi asumi riscuri", a subliniat legendarul regizor într-un interviu pentru France 2 înregistrat cu puţin timp înainte ca echipa peliculei să urce pe treptele Palatului Festivalurilor şi Congreselor din Cannes, referindu-se la acest proiect faraonic în care a investit 120 de milioane de dolari din averea personală.
A început Festivalul de Film de la Cannes. Cele mai așteptate proiecții de la ediția din 2024
În New Rome, un megalopolis fictiv aflat la intersecţia dintre New York, Roma Antică şi Gotham City, Francis Ford Coppola şi-a imaginat lupta dintre un primar îmbătrânit, interpretat de Giancarlo Esposito, şi preşedintele comisiei sale de planificare urbanistică, interpretat de Adam Driver.
Acesta din urmă vrea să reconstruiască oraşul, ale cărui statui se prăbuşesc, folosind un material revoluţionar inventat de el însuşi, Megalon, pentru a înlocui betonul. Şi se îndrăgosteşte de fiica rivalului său, interpretată de Nathalie Emmanuel (cunoscută din serialul "Game of Thrones").
"Megalopolis" explorează mai multe piste narative - Adam Driver poate opri timpul printr-un pocnet din degete, ceea ce îl împiedică să cadă din vârful unei clădiri, un satelit sovietic se abate de la traiectoria sa şi riscă să se prăbuşească pe Terra, personajul jucat de Shia LaBeouf conspiră împotriva puterii - doar pentru a le abandona, arată AFP, citată de Agerpres.
Lungmetrajul trece de la un citat din Shakespeare la o imagine de arhivă cu Hitler şi se lansează într-o critică a societăţii capitaliste şi a populismului în stil Donald Trump - pe care ne-am fi aşteptat să fie mai tăioasă din partea autorului filmului "Apocalypse Now", o capodoperă cu filmări danteşti care a rezonat la vremea sa cu rănile unei Americi ce ieşea din războiul din Vietnam.
"Ne-am putea pierde republica. Republica şi democraţia sunt preţioase, iar a avea un rege ar însemna să mergem înapoi", a insistat regizorul american în interviul său acordat postului de televiziune France 2.
Potenţial incert. Coppola a investit în acest film o parte din averea sa, vânzând şi unele dintre podgoriile pe care le deţinea
Comparând America din zilele noastre cu Imperiul Roman decadent, "Megalopolis" combină elemente de science-fiction, gândire new age şi stil neo-antic. O combinaţie care riscă să plictisească publicul. Însă ar putea oare acest film, care nu seamănă cu nimic altceva, să impresioneze juriul prezidat de Greta Gerwig?
După o aşteptare de patruzeci de ani, în timpul căreia Francis Ford Coppola a visat la acest proiect fără să îl concretizeze, regizorul american a investit în el o parte din averea sa, vânzând şi unele dintre podgoriile pe care le deţinea.
La Cannes, cineastul şi-a asumat riscul de a intra în competiţia festivalului şi speră să câştige pentru a treia oară trofeul Palme d'Or - o performanţă care ar fi istorică - după victoriile repurtate cu "The Conversation" (1974) şi "Apocalypse Now" (1979).
"Când toată lumea mă critica, Festivalul de la Cannes a schimbat opinia publicului despre 'Apocalypse Now', aşa că, pentru acest nou film, cine ştie ce se va întâmpla?", a declarat Francis Ford Coppola în acelaşi interviu.
Semn al unui potenţial comercial extrem de incert, "Megalopolis", produs în afara circuitului marilor studiouri hollywoodiene, nu şi-a găsit deocamdată un distribuitor în Statele Unite.
"Cum ar putea fi distribuit pe scară largă acest film când, în mijlocul duratei sale de două ore şi 18 minute, un actor în carne şi oase se ridică în sala de cinema pentru a se adresa, în direct, ecranului şi pentru a purta un dialog cu Adam Driver?", se întreabă jurnaliştii de la AFP.
Distribuţia este însă una de cinci stele, incluzând şi staruri ale anilor 1970, precum Jon Voight, şi prieteni apropiaţi ai lui Coppola, inclusiv sora sa, Talia Shire, care o interpretează pe mama personajului lui Adam Driver, şi Laurence Fishburne, care a jucat rolul unui adolescent în "Apocalypse Now".
Prezenţa echipei filmului pe treptele de la Cannes va rămâne însă în istoria festivalului
Prezenţa echipei filmului pe treptele de la Cannes joi seară, când Coppola a purtat o pălărie de pai şi un baston, pe muzica filmului "Naşul", va rămâne însă în istoria festivalului, ca fiind probabil momentul de adio al unuia dintre ultimii regizori legendari din curentul cinematografic New Hollywood. Acest moment special a fost grevat însă de absenţa soţiei cineastului, Eleanor, cu care Francis Ford Coppola a fost căsătorit timp de 60 de ani, dar care a murit recent, pe 12 aprilie.