Scenariştii vor intra în grevă, anunţă sindicatul WGA. Nu s-a ajuns la un acord cu giganţii de streaming. Efectele asupra filmelor și serialelor
UPDATE: Mii de scenarişti americani de televiziune şi de cinema vor intra în grevă, a anunţat, luni, sindicatul lor, după eşecul negocierilor cu principalele studiouri şi platforme de streaming în contextul solicitării lor de creştere a remuneraţiilor, transmite news.ro.
Membrii Consiliului de Administraţie al puternicului sindicat al scenariştilor Writers Guild of America (WGA), „acţionând în virtutea autorităţii care le-a fost conferită de membrii lor, au votat în unanimitate în favoarea grevei care va intra în vigoare după miezul nopţii”, se arată pe contul de Twitter al WGA.
Această mişcare socială va avea ca rezultat întreruperea imediată a emisiunilor de succes, cum ar fi cele de tip „late night”, şi întârzieri semnificative pentru serialele de televiziune şi filmele programate pentru lansare în acest an.
„Nu am ajuns la un acord cu studiourile şi radiodifuzorii. Vom intra în grevă după ce contractul expiră la miezul nopţii de luni (07.00 GMT)”, a declarat sindicatul scriitorilor, Writers Guild of America (WGA), într-un e-mail către membrii săi şi obţinut de AFP.
Răspunsurile studiourilor la solicitări au fost „total inadecvate, având în vedere criza existenţială cu care se confruntă scenariştii”, a spus WGA.
Până luni seara, marile studiouri şi platforme, inclusiv Disney şi Netflix, reprezentate de Alianţa Producătorilor de Film şi Televiziune (AMPTP), au anunţat că discuţiile cu WGA „au fost încheiate fără un acord”.
Cea mai recentă grevă a paralizat industria audiovizualului american în 2007-2008. Disputa de 100 de zile a costat industria 2 miliarde de dolari
Ultima mişcare socială majoră de la Hollywood datează de la greva scenariştilor care a paralizat industria audiovizualului american în 2007-2008. O dispută de 100 de zile care a costat industria două miliarde de dolari.
Această grevă ar putea avea consecinţe dezastruoase pentru industria americană de divertisment.
Scenarierii cer salarii mai mari, garanţii minime pentru un loc de muncă stabil şi un procent mai mare din profiturile generate de streaming.
La rândul lor, studiourile susţin că trebuie să reducă costurile din cauza presiunilor economice.
Scenariştii spun că se luptă să-şi câştige existenţa din meseria lor, cu salariile care stagnează sau chiar scad din cauza inflaţiei, în timp ce angajatorii lor fac profituri şi măresc salariile directorilor.
AMPTP a susţinut că a prezentat o „propunere cuprinzătoare” care include o creştere a remuneraţiei scenariştilor, dar că nu este pregătită să îmbunătăţească această ofertă, având în vedere amploarea celorlalte solicitări”. Unul dintre principalele puncte de dezacord.
Modul în care scenariştii sunt plătiţi pentru serialele de pe platformele de streaming, care rămân adesea pentru vizionare ani de zile după ce au fost scrise, este, de asemenea, o chestiune de dispută.
Problema: streamingul
„Toată lumea simte că va avea loc o grevă”, a spus un scenarist de televiziune din Los Angeles, care a vrut să-şi păstreze anonimatul. În joc este „un acord care va determina modul în care suntem plătiţi” pentru streaming, atât astăzi, cât şi în viitor, a adăugat el.
Scenariştii spun că se luptă să-şi câştige existenţa din meseria lor, cu salariile care stagnează sau chiar scad din cauza inflaţiei, în timp ce angajatorii lor fac profituri şi măresc salariile directorilor lor. Ei cred că nu au fost niciodată atât de mulţi care să lucreze cu salariul minim stabilit de sindicate, în timp ce reţelele de televiziune angajează mai puţini oameni pentru a scrie seriale din ce în ce mai scurte.
Unul dintre principalele dezacorduri este cu privire la modul în care scenariştii sunt plătiţi pentru serialele difuzate pe platformele de streaming, precum Netflix, care rămân adesea vizibile ani de zile după ce au fost scrise. De zeci de ani, scenariştii încasează „drepturi reziduale” pentru reutilizarea operelor lor, de exemplu în reluări TV sau vânzări de DVD-uri. Este fie un procent din veniturile realizate de studiouri pentru film sau emisiune, fie o sumă fixă plătită pentru fiecare reluare a unui episod.
Prin streaming, autorii primesc o sumă fixă în fiecare an, chiar şi în cazul în care creaţiile lor au succes la nivel global, cum ar fi serialul „Bridgerton” sau „Stranger Things”, care au fost văzute de sute de milioane de telespectatori din întreaga lume.
WGA solicită astăzi reevaluarea acestor sume „mult prea mici, având în vedere reutilizarea masivă la nivel internaţional” a acestora. De asemenea, doreşte să discute despre impactul viitor al inteligenţei artificiale asupra profesiei de scenarist.
Studiourile, reprezentate de Alianţa Producătorilor de Film şi Televiziune (AMPTP), subliniază că „drepturile reziduale” plătite scenariştilor au atins un nivel record de 494 milioane de dolari în 2021, faţă de 333 milioane de dolari în urmă cu zece ani, în mare parte datorită cererii mari de scenarişti în streaming.
În contextul în care radiodifuzorii concurenţi au căutat să crească numărul de abonaţi cu orice preţ, patronii spun că acum sunt supuşi unei presiuni din partea investitorilor pentru a reduce cheltuielile şi a face profituri.
„Credeţi că Disney ar concedia 7.000 de oameni doar pentru distracţie?”, a spus o sursă apropiată AMPTP. Potrivit acesteia, „există o singură platformă care este profitabilă în acest moment şi aceasta este Netflix”. Industria cinematografică „este, de asemenea, un sector foarte competitiv”.