In premiera la Digi Life, "Martorul 248", un documentar despre dreptul la educatie (P)
In Romania, abandonul scolar este ingrijorator, iar in lipsa experientelor de invatare adecvate, copiii din zonele sarace raman captivi in mediul familial marcat de privatiuni, ostil dezvoltarii lor. Copiii din zonele cele mai sarace incep scoala fara notiuni de baza, cum ar fi abilitatea de a identifica cifrele sau culorile.
Acasa nu au carti, iar parintii nu sunt constienti nici macar cat de important este sa vorbeasca cu copiii lor, cu atat mai putin sa le citeasca. Inevitabil, acesti copii intra in sistemul educational cu un decalaj semnificativ fata de colegii lor, pe care de cele mai multe ori nu reusesc sa il depaseasca.
Documentarul "Martorul 248", difuzat in premiera nationala pe DIGI LIFE, in data de 6 decembrie 2018, la ora 21:00, prezinta cauzele si contextul social al acestui fenomen, cu scopul de a creste constientizarea publica in ce priveste nerespectarea dreptului legal la educatie.
Filmul este precedat de o dezbatere de 30 de minute, in care specialisti in domeniu vor discuta despre obstacolele sociale care transforma bunele intentii in esecuri legislative. La dezbatere vor participa Dinu Constantin, primarul comunei Gura Sutii (prin telefon), sociologul Codrin Scutaru, Alina Seghedi, cofondator Reality Check si Simona Bobea, manager judetean Asociatia Ovidiu Ro.
In urma cu doi ani, Asociatia OvidiuRo, initiatoarea proiectului "Fiecare copil in gradinita", anunta adoptarea Hotararii de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 248/2015. Legea incurajeaza prezenta la gradinita a copiilor, prin acordarea unui tichet social pentru gradinita, in valoare de 50 de lei lunar. Stimulentul se acorda familiilor cu venituri lunare mai mici de 284 de lei per membru de familie si este conditionat de prezenta zilnica la gradinita a celor mici.
In practica, insa, desi au dreptul la educatie, mii de copii romani nu beneficiaza de ea. Raman acasa, acolo unde sansele lor de a-si atinge adevaratul potential sunt aproape nule.
"Oferim si noi tichete sociale, venim in sprijinul UAT-urilor, primariilor, copiilor care nu au reprezentant legal langa ei si aceste tichete, ale acestor copii, le acoperim noi, Asociatia OvidiuRo – tichetul social. Parintii nu dau importanta educatiei, pentru ca nici ei la randul lor nu au mers la scoala. Iar problema este alta, nu vorbim ca Statul nu a reusit sa ii aduca, legea nu s-a implementat in toata Romania si nu se implementeaza exact cum trebuie. Din vina... neinformarii. La nivel de institutie", explica Simona Bobea, reprezentant Asociatia OvidiuRO.
Integrarea copiilor nevoiasi in program, se poate face intr-adevar daca exista bunavointa. Daca institutiile lucreaza avand ca principal interes viitorul acestor copii. Pentru ca atunci cand vorbim despre destinul copiilor, vorbim despre viitorul tarii si despre adultii de peste 20 de ani.
"Consider ca gradinita este o baza pentru dezvoltarea copilului si a omului in societate, in general. Isi dezvolta abilitatile de socializare, isi pune bazele dezvoltarii limbajului, face cunostinta cu mediul inconjurator. Este momentul in care ei isi fac prieteni. In familie, va dati seama, acest lucru n-ar fi posibil. Unui copil care nu a trecut prin gradinita ii este mult mai greu sa faca fata rigorilor scolii. Un copil care nu a frecventat gradinita poate abandona scoala sau se poate adapta mult mai greu", este de parere Roxana Ciocoiu, invatatoare la Scoala Gimnaziala Iancului, din Bucuresti.
"MARTORUL 248 – EDUCATIA PRESCOLARA" face parte dintr-o serie de opt documentare care abordeaza teme sensibile ale societatii romanesti si care vor fi difuzate in curand pe Digi Life. Filmul documentar este o productie Oblique Media Film si Atic Pictures, regizat de Cristina Dobritoiu si Titi Radoaie, avandu-i producatori pe Adela Vrinceanu Celebidachi, Titi Radoaie, Dan Iancau si Cristina Dobritoiu. Filmul a fost realizat cu sprijinul OMD, Publicis Groupe, Chio, Jysk, Hervis Sport, Agricola, Noriel.